- Opublikowano: 21 maj 2013
- Odsłony: 2371
W dniach 16, 17, 20 maja 2013 r. w 2 LO w Łańcucie odbyły się warsztaty z zakresu wiedzy o społeczeństwie, w których wzięła udział młodzież z pierwszych i drugich klas o profilu humanistycznym z elementami wiedzy o prawie. Warsztaty obejmowały 3 zagadnienia, z których pierwsze polegało na symulacji pracy polskiego parlamentu.
Uczniowie mieli za zadanie utworzyć partie polityczne takie jak socjaldemokratyczna, ludowa czy narodowa. Efekty pracy partii oceniały 3 stacje telewizyjne, w których również zasiadali nasi uczniowie i od których zależało poparcie dla danej partii. Każda partia zobowiązana była wybrać swojego lidera, rzecznika prasowego oraz osobę odpowiedzialną za finanse. Gdy już to uczyniła wszyscy ostro przystąpili do negocjacji, w celu utworzenia koalicji i zdobycia przewagi w sejmie. Kolejnym zadaniem, jakie stanęło przed partiami, było utworzenie rządu; wybranie premiera i ministrów. Przed nowym rządem stały problemy o wejściu do strefy euro, In vitro i wiele innych, co do których odbywało się głosowanie poprzedzane wystąpieniami szefów partii. Każde wystąpienie było przemyślane i niekiedy bardzo efektywne. Wielu członków partii musiało także poradzić sobie z wystąpieniami w telewizji i „atakami” dziennikarza, w którego wcielił się pan Mateusz Kutrzeba.
Kolejny dzień warsztatów przebiegał pod hasłem „Moje miasto”. Tutaj, po krótkiej prezentacji na temat samorządu i spraw z nim związanych, uczniowie musieli podzielić się na dwie grupy i utworzyć oddzielne Rady Miasta Łańcuta. Radni z pośród 3 kandydatów wyłonili tego, który ich zdaniem najlepiej sprawdzi się w roli burmistrza. Gdy to uczynili czekało ich niełatwe zadanie, mianowicie uchwalenie budżetu na 4-letnią kadencję. Jak się okazało uchwalenie budżetu to sprawa wymagająca dużego rozsądku i przemyślenia ze strony uchwalających. Należało tak zagospodarować pieniędzmi, aby poprawić warunki życia mieszkańców i zmniejszyć bezrobocie. Nie zawsze jednak uchwalony przez Radę Miasta budżet spełniał stawiane oczekiwania.
Ostatnim etapem warsztatów był temat działalności społecznej: „Od narzekania do działania”. Uczniowie, w grupach, opracowywali projekty, które można by zrealizować w celu działalności społecznej. Po dokonaniu analizy SWOT i wprowadzeniu poprawek przystąpiono do przedstawienia pomysłów na forum klasy, a następnie drogą głosowania wyłoniono najlepszy projekt. Projektem, który wygrał okazał się „Dzień Fitnessu”, do realizacji którego przystąpią uczniowie klas 1F i 2F.
Każdy etap „Akademii nowoczesnego patriotyzmu”, choć wyczerpujący, był niemałym doświadczeniem dla każdego uczestnika, który będzie mógł je wykorzystać zarówno w pracach grupowych, jak i indywidualnych.
Małgorzata Ryzner
Faustyna Uchman