- Opublikowano: 11 czerwiec 2012
- Odsłony: 2779
Dnia 1 czerwca 2012 r. w budynku Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie odbyło się uroczyste podsumowanie V edycji Ogólnopolskiej Olimpiady o Diamentowy Indeks AGH. Wśród uczniów, którzy odebrali zaświadczenia o zdobyciu tytułu laureata I stopnia (przynależnego dziesiątce najlepszych) z zakresu geografii z elementami geologii, znalazła się uczennica II LO – Agata Lizak.
Olimpiada miała strukturę trzyetapową. Pierwszy etap – szkolny – polegał na wykonaniu w domu kilku zadań. Polecenia dotyczyły m.in. narysowania mapy hydroizohips, przekroju hydrogeologicznego czy profilu terenu. Etap drugi, który odbył się 5 lutego w Przemyślu, miał formę pisemnego testu. Uczestnicy odpowiadali na pytania teoretyczne, jak również musieli zmierzyć się z rysunkiem mapy. Do etapu kolejnego kwalifikowali się ci, którzy uzyskali co najmniej 70% punktów. Etap trzeci – centralny, miał miejsce 25 marca w Krakowie, w siedzibie AGH. Podobnie jak etap okręgowy, polegał na rozwiązaniu testu. Tytuł laureata zdobyli ci, którzy uzyskali co najmniej 70% punktów, a dodatkowo tytuł laureata I stopnia otrzymała najlepsza dziesiątka. Agata w olimpijskich zmaganiach zdobyła największą liczbę punktów spośród wszystkich uczestników olimpiady w zakresie geografii z elementami geologii.
Uroczystość wręczenia symbolicznych „diamentowych indeksów” odbywała się w auli Akademii Górniczo-Hutniczej. Na początku z wykładem wystąpił Prorektor ds. Kształcenia, pan prof. dr hab. inż. Zbigniew Kąkol. Następnie, po przemówieniu przewodniczącego Komitetu Głównego Olimpiady, dra Jerzego Stochela, przystąpiono do wręczenia zaświadczeń i upominków. Po tej części uroczystości uczniowie udali się na poczęstunek, a następnie mieli okazję zwiedzić uczelnię, zwłaszcza zaś – zobaczyć pracę w laboratoriach. W tym czasie Prorektor podejmował opiekunów na uroczystym obiedzie.
Udział w Olimpiadzie daje wiele wymiernych korzyści. Laureaci z zakresu geografii z elementami geologii mają zapewniony wstęp na takie oblegane i prestiżowe kierunki, jak m.in.: inżynieria naftowa i gazownicza, górnictwo i geologia, geodezja i kartografia, metalurgia, inżynieria środowiska, inżynieria materiałowa.
Przykład Agaty pokazuje, że i uczniowie naszej szkoły mogą wygrywać ogólnopolskie konkursy. MG